Da bi se bolje pozicionirao u svetu web dizajna, onaj koji planira da se bavi ovim poslom trebalo bi da poseduje veštine koje će ga određivati u pravcu kvaliteta i uspešnosti. Den Gardner i Brandon Ralf, osnivači digitalne agencije “Code an Theory” (čiji sajt obavezno treba da posetite kao primer dobrog dizajna), radili su dizajn i redizajn internet-sajtova za brojne kompanije i brendove, kao što su “Vogue”, “Dr Pepper”, “Los Angeles time” i “Burger king”. Gardner i Ralf su radili u agenciji “Draft” pre nego što su odlučili da pokrenu sopstvenu agenciju. Za magazin “Inc” oni govore kako su uspeli da svoju agenciju za dizajn, koja je imala dva zaposlena 2001. godine, prošire na više od 200 zaposlenih. Ako vas zanima web dizajn i želite uspešno da vodite timove web dizajnera ili svoju dizajnersku kompaniju, njihovo iskustvo vam može pomoći da se uspešno snađete na današnjem tržištu.
Koja je vaša filozofija vezana za web dizajn? D. Gardner: “Kad se govori o web dizajnu, za nas se tu ne radi samo o estetici. Tu je sve, od dizajnerskog rešenja od početka do kraja, do inženjeringa i svega između”. B. Ralf: “Stvorili smo određenu kulturu poslovanja u kojoj se sve bazira na saradnji, uključujući i to kako svi sede u kancelariji. Možete videti inženjera, pisca i dizajnera kako svi zajedno sede u istom prostoru, bez pregrada. Čak i ako ne rade na istom projektu, oni još mogu da sarađuju i pomažu jedni drugima”.
Redizajnirali ste web sajt za “Vogue”. Kako je to išlo? B. Ralf: “Pokrenuli smo izvorni sajt pre četiri godine i radili smo na održavanju u međuvremenu. Pokušavali smo da održimo korak sa napretkom u sadržaju i tehnologiji, ali smo došli do tačke u kojoj sajt nije na dobar način reprezentovalo ono što su korisnici očekivali da vide na njemu. Počeli smo razradom ideje, a za celi projekat nam je trebalo šest do osam meseci”.
Šta se danas promenilo u tome kako se ljudi povezuju sa brendovima putem web sajta? D. Gardner: Pre deset godina korisnici nisu imali toliko velika očekivanja od web sajta, jer ni internet nije bio toliko ni dostupan ni razvijen. Danas korisnici očekuju mnogo više od brendova u onlajn svetu. Oni žele da brendovi odgovaraju na njihove potrebe i želje u realnom vremenu. Naš zadatak je da napravimo sajt koji će to da im pruži. Šta je, prema vašem mišljenju, najveća greška koju brendovi danas prave? D. Gardner: “Svi brendovi imaju priču o tome ko su oni, zašto oni postoje i kako su došli do toga što su sada. Izazov je prvo pronaći tu priču, zatim shvatiti kako je možete razbiti u manje priče, a onda je preneti do svoje ciljane publike koristeći sve relevantne platforme. Ako želite da istražite novu platformu, retko ćete to uspeti u jednom potezu. Potrebno je da odvojite dovoljno vremena kako biste shvatili šta je ta platforma, kako funkcioniše i koja su očekivanja korisnika na toj platformi”.
Radite s vrlo različitim brendovima, kao što su “Vogue” i “Burger king”. Kako uspevate? B. Ralf: “Na nekom nivou, ponašanje je ponašanje, bilo da su u pitanju korisnici brze hrane ili luksuzne odeće. Ljudi koriste određene vrste sadržaja i angažuju se na vrlo sličan način”. D. Gardner: “To je takođe ono što nas čini jedinstvenim. Rad sa svim tim različitim klijentima omogućuje nam da shvatimo na koje sve načine korisnici stupaju u interakcije kako sa brendom, tako i s proizvodima, u svim područjima”.
Kako ostati veran svojim idealima, dok razvijate svoju kompaniju? D. Gardner: “Za nas, jedan plus jedan uvek mora biti više od dva, pogotovo kad zaposlimo nekog novog. Otkako smo prvi put počeli da zapošljavamo, tražili smo ljude koji mogu da donesu nešto novo, što nemamo”. B. Ralf: “Mnogo firmi shvati šta ih to čini uspešnim, a zatim se boje da napuste tu strategiju, ili ideju. Ako dođemo do tačke u kojoj stagniramo ili vrlo malo napredujemo, mi rušimo sve svoje strategije i principe i gradimo ih ponovo zajedno”.
Šta se dešava kada ne možete da se usaglasite? D. Gardner: “Nesaglasje je ono što nas je učinilo tako uspešnim. Mi zapravo nikada ne znamo šta je najbolji odgovor, tako da kroz nesaglasje i razgovor možemo da pronađemo rešenja koja funkcionišu i daju rezultate”. B. Ralf: “Nikada ne izgovaramo “Šta sam ti rekao?”. Ako neko napravi grešku, samo se nasmejemo i nastavimo dalje”.
Danas su web dizajneri veoma traženi stručnjaci. Ali ako želite da budete “više od web dizajnera“, da izrađujete web sajtove i da upravljate kompletnom internet-prezentacijom kompanije za koju radite, da budete vođa web dizajnerskog tima, ili da upravljate svojom kompanijom, potrebna su vam i neka dodatna znanja. Ta znanja danas možete steći brzo i lako i kod nas, na specijalizovanim školama ili sertifikovanim obrazovnim programima.
Prostor
U dizajnu važi deviza „manje je više”. Mentalitet većine ljudi sugeriše da se maksimalno iskoristi prostor, što dovodi do prenatrpanog i neurednog izgleda. Dozvolite slikama i tekstu da dišu. Prazan beli prostor učiniće da više pažnje obratite na važne komponente. Ako je raspored zbrkan i nejasan, korisnik neće moći da odredi prioritete, čime rizikujete da ne vidi glavnu poruku. Ključno koliko i ostavljanje prostora među elementima dizajna jeste poštovanje istog principa kada su u pitanju ivice stranice, odnosno margine. Preporučljivo je da ostavite bar 0, 25 inča, odnosno 0,6 centimetara.
Tipografija
Izbor pravog fonta je još jedna komponenta dobrog dizajna. Od ove odluke će zavisiti izgled i ton celokupnog dizajna. Kombinovanje fontova je posebno umeće i potrebno je vreme da se njime i ovlada. Za početak, pogledajte primere radova dizajnera koji su već dosegli estetsku punoću za kojom stremite. Analizirajte njihove postupke i doći ćete do proverenih formula i upotrebljivog znanja. Ako se odlučite za kombinaciju fontova, ne preterujte. Ne koristite više od dva do tri fonta u istom dizajnu.
Tekstualni sadržaj
Pravljenje kvalitetnog sadržaja za vaš dizajn je zadatak za sebe. Vaše je da ne uništite tuđi rad pravljenjem nekih od uobičajenih grešaka. Primera radi, širina. Trudite se da vam pasusi ne budu duži od deset do dvanaest reči po liniji. Kraće sekcije su lakše za razumevanje. Prored je druga važna stvar. Osnovna podešavanja najčešće daju premalo prostora. Dozvolite tekstu da diše, ali ne pravite preveliki prored koji će učiniti da oko čitaoca izgubi kompas. Veliki broj dizajnera zaboravlja na važnost teksta i bavi se prevashodno utiskom koji stranica ostavlja. Obraćanjem pažnje na ove detalje podići ćete svoj dizajn na viši nivo.
Paleta boja
Izbor palete boja može biti težak zadatak i veliki izazov. Dobro mesto da se krene u potragu za pravom nijansom jeste biranje onih boja za koje već znate da će preneti poruku i osećanje koji su vam potrebni. Ponovo, poštujte naše univerzalno pravilo – ne komplikujte. Izaberite dve osnovne boje i dve suptilne sekundarne boje za naglašavanje. Ne više od pet boja po dizajnu.
Konzistentnost
Čak i ako niste uspeli da ispunite zahteve u pomenutim kategorijama, konzistentnost može da vas spase. Napravite izbore na samom početku i držite ih se. Potrudite se da sva zaglavlja, razmaci i fontovi budu identični kroz ceo dizajn. Tokom rada je lako skrenuti s puta, pa se navikavajte da se vraćate na završene segmente dizajna i proveravate kako funkcionišu u odnosu na celinu.