1. Naslov sajta
To je najvažniji faktor kod on-page optimizacije. Naslov sajta je tekst koji možete videti na vrhu prozora pretraživača kad gledate web sajt. To je takođe naslov sajta koji je predstavljen u pretraživačima. Naslovi stranica mogu biti nađeni i prikazivani u HTML-u stranica. Tekst koji je označen kao ‘naslov’ zapravo je naslov vaše stranice.
2. Meta opis
Meta podaci su često ti koji privlače ciljane posetioce. Zanimljivo, to ne utiče direktno na vašu poziciju, odnosno na rangiranje na rezultatima pretraživanja. Međutim, ustaljeno je da se vaše ključne reči nalaze u meta opisu. Meta podaci su tekst koji vidimo kao opis stranice u Google pretraživanju. Te reči privlače pažnju posetioca i pokazuju da li je rezultat pretraživanja bitan posetiocu. Iz tog razloga, dodavanje ključnih reči u meta opis može privući ciljane posetioce iako to ne utiče na rangiranje na rezultatima pretraživanja. Meta opis nije nešto što je vidljivo na web stranici. Kratak opis web stranice koji se najčešće nalazi na vrhu izvornog koda stranice u ‘meta opisu’ piše se za korisnike, a ne za pretraživače i ne u SEO svrhe. Meta opis je kratak opis stranice (najviše 150 znakova) koji se nalazi ispod svakog rezultata pretraživanja. Ustvari, ako meta opis nije uključen u izvorni kod, pretraživač će najčešće prikazati samo deo sadržaja sa te stranice. S obzirom na to da meta opis nije razumljiv kao ostali elementi, ljudi često rade slične greške prilikom izrade svojeg web sajta.
3. Naslovi
Ako se na stranici pojavljuje veći ili izraženiji deo teksta od ostatka, verojatno je reč o delu naslova. Ovo možete proveriti pregledate li HTML kod svoje web stranice i videćete ima li taj tekst oznaku <h1>, <h2> ili <h3>. Zamolite programera da vam pomogne da to proverite. Tekst u naslovu koji sadrži ključne reči verovatno će se češće čitati nego preostali deo teksta sa stranice. Zato je dobro ubaciti ključne reči u naslov gde god je to moguće. Oznaka <h1> ima veći uticaj nego <h2>, dok >h2> ima veći uticaj nego <h3> oznaka. Iako oznake <h4> i <h5> postoje, njihov uticaj na ključne reči jednak je kao i kod običnog teksta. Ubacivanjem previše naslova umanjuje se važnost ključnih reči u ostalim naslovima, stoga predlažemo korišćenje oznake <h1> samo jednom.
4. CSS
HTML je kôd vaše web stranice koji pretraživač čita i izdvaja bitne podatke s HTML-a, kao što su ključne reči.
Sa druge strane, CSS sadrži šablon za izgled stranice, odnosno omogućava njeno oblikovanje. U CSS-u vi odlučujete kako će izgledati naslovi, linkovi i ostali vizuelni elementi teksta.
Koristite CSS jer stavljanjem izgleda koji je povezan s informacijom u vaš HTML može se prorediti važnost HTML teksta, čime ćete dobiti ono što želite da posetioci pročitaju.
5. Slike
Slike na web stranici svakako mogu korisniku bolje objasniti o čemu je reč. Međutim, kada stavljate slike na svoju web stranicu, pripazite na sledeće:
– nemojte preterivati sa slikama; što imate više slika, to će duže trebati vašoj stranici da se učita, što ima negativne posledice kako na korisnike/posetioce, tako i na optimizaciju za pretraživače
– uskladite tekst sa slikama; posetioci ne ‘čitaju’ slike, već samo tekst; ALT tekst je HTML obeležje koje možete dodati slici tako da pretraživači zamene sliku pridruženim tekstom
– koristite ključne reči kod imena slika; to će vam pomoći da privučete ciljane posetioce; crticom (-) odvojite različite ključne reči u nazivu datoteka.
6. Informacije o domenu
Pretraživači više rangiraju stranice koje su registrovane duži vremenski period. Domen koji je duže registrovan pokazuje privrženost stranici, što znači da su manje šanse da je stranica spam. Dakle, produžite registraciju svoje web stranice za 10 – 20 dolara godišnje.
7. MOZ poredak
MOZ poredak je opšta mera koja pokazuje koliko on-line ‘autoriteta’ ima vaša stranica. Bolje je imati viši MOZ poredak. Imajte na umu da su faktori MOZ poretka prisutni i u on-page i u offpage optimizaciji web stranice. Poboljšanje on-page optimizacije može pridoneti poboljšanju vaše pozicije, ali postoji mnogo više toga što možete napraviti kako biste je poboljšali. Ne brinite, doći ćemo do toga.
8. Google indeksiranje (Google crawl date)
Kad Google indeksira vašu web stranicu, ažurira podatke vezane uz nju, kao što su ključne reči i ostali SEO faktori, stoga je vrlo važno da Google stranicu indeksira što češće. Kako bi Google što češće indeksirao vašu web stranicu, morate redovno objavljivati nove sadržaje. O tome ćemo više govoriti kasnije.
9. URL struktura
URL web stranice zapravo je njegova web adresa. URL struktura govori o tome kako različite web stranice povezati jedne sa drugima. Na žalost, poboljšanje URL strukture jedan je od najtežih koraka on-page optimizacije vaše web stranice. Metode rešavanja ovih problema zavise samo o back-end delu stranice, kao što je sastav za upravljanje sadržajem i programski okvir. Međutim, imate li nadležnog programera koji će se pozabaviti tim pitanjem, znatno ćete poboljšati svoju optimizaciju. Najbolje bi bilo da svom programeru predate sledeći popis.
Načela dobre URL strukture:
– napravite 301 preusmeravanje (301 redirect) gde je potrebno; ono će preusmeriti stari domen na novi; proverite jeste li to učinili ukoliko ste promenili URL na web stranici; uobičajena greška ne primenjuje 301 preusmeravanje između yoursite.com i www. youresite.com, što može biti veliki problem sa stajališta optimizacije jer će pretraživači dati odvojene rezultate pretrage
– izbegavajte stranice s deeply nested URL-om, na primer http://yoursite.com/about/management/contact/phone jer će takva stranica biti niže pozicionirana; ovaj problem možete rešiti poboljašnjem sveukupnog web dizajna
– koristite ključne reči u URL-ovima; ukoliko ste već nabavili glavni URL, ne morate kupovati novi samo za ovu svrhu, međutim, možete očistiti URL-ove svojih unutrašnjih stranica kako biste dodali ključne reči
– ključne reči za unutrašnje stranice odvojite crticom (-); naprimer, http://yoursite.com/marketing-resources/ je dobar URL koji sadrži ‘marketing’ i ‘resources’ kao ključne reči.
Stvorite statičke, a ne dinamičke URL-ove. To znači da URL za jednu od vaših stranica mora biti isti, bez obzira na sve. Proverite vidite li različite URL-ove za istu stranicu na svojoj web stranici. Ako postoje, možete pogledati sa svojim web server softverom kako kreirati statičku URL.
Izbegavajte prenatrpanost ključnim rečima
Nakon što ste ovo pročitali, verovatno mislite: „Ključne reči su zaista vrlo bitne. Ako mi ključne reči na web stranici pomažu da budem visoko pozicioniran/a, trebao/la bih svoju stranicu ispuniti tim rečima.“ Na žalost, nije sve tako jednostavno. Osim što time pospešujete loše iskustvo posetioca koji posećuju vaš sajt, pretraživači su dovoljno pametni da uoče ovo ponašanje. Pokušaj manipulacije kod pretraživača nije dobra SEO ideja, kao ni žrtvovanje same čitljivosti stranice.
Poboljšanje off – page optimizacije ulaznim linkovima
Ako on-page optimizacija čini 25 posto ukupne pozicije vaše web stranice, šta čini preostalih 75 posto? Kao što smo pre spomenuli, off-page optimizacija se temelji na ‘autoritetu’, odnosno reputaciji koju vaša web stranica ima u odnosu na druge. Jednostavnije rečeno, web stranice koje imaju veći ‘autoritet’ ili bolju reputaciju, više su rangirane, tj. pozicionirane na rezultatima pretraživanja. Neki od glavnih faktora koji utiču na reputaciju web stranice jesu ulazni linkovi. Ako neka druga stranica vodi, odnosno povezana je sa vašom web stranicom (poput bloga), to se naziva ulazna poveznica (link). Što je više ulaznih poveznica, to bolje za vas, a posebno ako je reč o ulaznim poveznicama sa web stranica koje imaju bolju reputaciju (na primer, ulazna poveznica na web stranici nekog popularnog časopisa poput New York Timesa mnogo je vrednija od poveznice na nekom slabo posećenom blogu).
Dakle, koji je najbolji način da privučete što više ulaznih poveznica (linkova)? Odgovor glasi: kreiranjem sadržaja! Kreiranje vrednog, jedinstvenog sadržaja koji druge web sajtove žele povezati sa svojim vlastitim sadržajem odličan je način da povećate broj svojih ulaznih poveznica (linkova). Takođe, šanse za privlačenjem ulaznih linkova možete povećati deleći svoj sadržaj u društvenim medijima (na društvenim mrežama) i optimizirajući ga za rezultate pretrage tako da može biti lako pronađen. O kreiranju sadržaja više ćemo govoriti u Trećem koraku, a o promociji u društvenim medijima u Četvrtom koraku.